Ban Phe/Mae Phim Bangkok Thailand

Från Bangkok till Mae Phim

den
8 november, 2016

I går kändes det lite sorgligt att vi skulle lämna Bangkok och vi funderade på om vi skulle stanna någon dag extra, i morse när vi vaknade så kände vi bara åh vad skönt att åka därifrån. Det är myllrigt, rörigt, asiatiskt, modernt, avgasigt, galet med människor. Ja, Bangkok erbjuder verkligen allt i en underbar blandning 🙂

Nu har vi kommit till rätta i vårt hyrda hus på Bali Residence och det känns helt underbart. Det är så härligt att vara här att jag nästan gråter när jag ligger på terassen ikväll. Klockan är 20.00, det är 32 grader varmt. Jag ligger i soffan, Saga i solstolen med ipaden bredvid, Martin i fåtöljen mittemot, Vilgot springer runt naken och oar åt alla små ödlor som springer på den upplysta husväggen och Sigrid är kvällens servitris och springer ut och in och undrar vad vi önskar att dricka. Livet blir inte så mycket bättre än så här! 🙂 🙂 🙂

Förutom att jag är hungrig och att gå och lägga sig hungrig är det värsta jag vet. Vi hade bokat taxin kl.12 i från hotellet i Bangkok idag, för att effektivisera lite som jag är lite för bra på ibland så blev det lunch i bilen. Lunch från 7/11, barnen älskar deras footlong chicken som värms i butiken och blir uppskuren i små slicar, i stoppade i varsin plastpåse med en pinne och en liten ketchup, det var barnens lunch och varsin festis. Själv åt jag 2 toast med ost och skinka som man får toastade i butiken, onyttigt men smidigt och inte vidare mättande. Så även att vi ätit ordentlig middag ikväll så är jag hungrig.

Vi kom fram till Mae Phim strax efter kl.15 idag, ca 3 timmar tog det ifrån Bangkok. Det flöt på bra! Vi lyckades väl sådär med taxikillen och bilen men man kan ju inte lyckas med allt. Vi åkte taxi med en kille i Bangkok igår och frågade vad det kostade att åka till Mae Phim i bigcar som dom kallar taxibilarna som är storleken mellan vanlig bil och minibuss. 2300 bath (ca 650 sek), som hittat då det brukar kosta minst 3000 bath (800 sek) för minibuss, 700 bath här känns som 700 sek hemma så vi slog till. Taxikillens kompis skulle köra oss.

Taxikillen var på hotellet redan kl.11 och stressade oss, vilken familj är färdig 1 timme före avresa, ingen. Sedan inräkning av alla våra väskor och när vi öppnar dörren till baksätet så är det lite bredare stolar så det finns bara 2 säten, suck alltså. Som tur är har man varit med förut, snålhet straffar än fortare än kvickt. Martin fick ha Vilgot i knät hela vägen och jag fick ha Saga i knät, lyxliraren Sigrid klagade över att det inte fanns dvd i taxin där hon satt och jäste i sin fåtölj….puh. Engelskan var obefintlig hos denna chaufför, han förstod som tur var vad toilet och 7/11 (glasstopp) betydde och Martin som alltid sitter med gpsen bredvid taxikillarna vart vi än åker lyckades visa honom vägen hit 🙂 🙂

Ikväll efter middagen skulle vi gå till närmsta supermarket och köpa lite frukost, det var typ kolsvart och massa hundar som vi inte såg i mörkret började skälla. Då kom en svensk man på vespa och undrade var vi skulle? Inte så bra att gå i mörkret tyckte han och den minimarket vi var på väg till var inget att ha. Han erbjöd sig att låna ut sin vespa efter han varit iväg och handlat lite. Schysst! Martin och Sigrid drog i väg till den lokala handlaren som visst var väldigt lokal, de kom iallafall hem med lite som vi ska ha till frukost. Får väl offra några av frukostens ägg ikväll så jag inte behöver vara hungrig i natt 🙂

Imorgon ska vi hämta sarengen ( moppe med sidovagn) som vi ska ha när vi bor här 🙂 Då blir det att åka och storhandla och fylla kylen!

Lite lekrumshäng på förmiddagen på hotellet i Bangkok

Barnen leker skola med engelska böcker 🙂

Taxi 3 timmar med de här sköna bönorna. Lillebror sov nästan 2 timmar efter lunch, det tackar vi för 🙂

Så här rent och fint kommer vårt kök aldrig mer vara igen 🙂

Vuxensovrum

Barnsovrum

Vardagsrum

Kök mot vardagsrum

Ja, då känns det genast lite mer hemma. Haha!

Tjejerna fixade i sina garderober img_4522

1. Svara

Emanuel - Äventyrsresenär

8 november, 2016

Va härligt det ser ut! Thailand är fantastiskt att resa i, vilket är väl dokumenterat i din blogg 🙂

Kul också att se att det faktiskt går bra att resa med barn också. Tror många drar sig för att ta med sig barnen på en familjeresa, men det är ju lättare när man fått lite erfarenhet och faktiskt fått rutin på det.

• Svara

Lindha Älenmark

10 november, 2016

Tack! Vi älskar Thailand och att resa med barn här är hur härligt som helst 🙂 Ibland kan jag bli riktigt sugen på en road trip i Usa tex men det får vänta 🙂

LÄMNA EN KOMMENTAR

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.

Lindha Älenmark - Reseinspiratör
Linköping

Hej och välkommen till resebloggen Time2travel.se. Här hoppas jag du ska finna inspiration till resor och upplevelser. Min passion i livet är resor och våra 3 barn som nu är 3, 5 och 7 år gamla har hängt med sedan de låg i magen. Det bjuds på mycket praktiska tips att resa med barn, resmålstips, hotellpärlor mm. Det blir mycket Thailandsinspiration där vi har vårt andra hem och tillbringar några månader varje vinter. Även en hel del resor i Europa och till övriga Världen. Allt i en härlig mix ifrån egenpaketerade resor med flyg, hotell och hyrbil till riktig charter med barnklubbar och allinklusive. Ett och annat inlägg om vardag, livet, familjen och träning dyker också upp ibland! time2travelse@gmail.com